Elfelejtett jelszó | Elfelejtett felhasználónév | Regisztráció

Szavatosság, jótállás

Az eladó szavatossági és jótállási felelősségére a Ptk-ban és a 49/2003. (VII.30.) GKM rendeletben foglaltak az irányadóak.

A könnyebb áttekinthetőség értekében kiemeltük a fontosabb részeket:

A jótállás tárgyi hatálya: a Magyar Köztársaság területén fogyasztói szerződés keretében értékesített, a 151/2003. Kormányrendelet mellékletében felsorolt új tartós fogyasztási cikkekre terjed ki.

Jótállási idő: 12 hónap, ha a gyártó a fogyasztási cikkre a fenti rendeletben előírtnál kedvezőbb jótállási feltételeket vállal, a jótállás alapján a forgalmazót megillető jogok a fogyasztói szerződés teljesítésének időpontjában átszállnak a fogyasztóra.

Jótállási idő újraindulása: a jótállás időtartama a kicserélt termékre (annak kicserélt részére) újra kezdődik.

Hol érvényesíthető a jótállási igény? A fogyasztó a jótállás iránti igényét a forgalmazónál és az általa a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti.

Jótállási igény érvényesítésének feltétele

1. A jótállási igény a jótállási jeggyel érvényesíthető.

2. Amennyiben pedig a vevő bemutatja a fizetési bizonylatot is, úgy a fogyasztói szerződés megkötését viszont bizonyítottnak kell tekinteni (ezért és a későbbi szavatossági igény érvényesíthetősége miatt is érdemes megőrizni a blokkot). 3. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a fogyasztó részére való átadásának elmaradása nem érinti a kötelező jótállást.

Javítási határidő: A forgalmazónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást legfeljebb 15 napon belül elvégezze. A forgalmazó köteles viszont az adott termék tulajdonságaira és annak a fogyasztó által elvárható rendeltetésére figyelemmel megfelelő határidőn belül a fogyasztónak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül elvégezni a javítást.

3 napos csere: Ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított 3 munkanapon belül érvényesít csereigényt, akkor a forgalmazó nem hivatkozhat az aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

A hiba tényének, jellegének bizonyítása: Aki a szerződés hibátlan teljesítéséért szerződés vagy jogszabály alapján jótállásra köteles, ennek időtartama alatt a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. Fogyasztói szerződés esetében az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. A felek ettől eltérő megállapodása semmis.

A hibás teljesítés esetén a jogosult: Elsősorban - választása szerint - kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;

Ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének nem tud eleget tenni - választása szerint - megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.

A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.

Ha a kötelezett a dolog kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.

A jogosult a kijavításig vagy kicserélésig az ellenszolgáltatás arányos részét visszatarthatja.

A javítószolgálat helyszínre történő kiszállása: A rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket - a járművek kivételével - az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a javítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a forgalmazó gondoskodik.

Alkatrészellátási és javítószolgálati kötelezettség: Nincs előírás

A szavatosság tárgyi hatálya

Valamennyi fogyasztási cikkre kiterjed.

Szavatossági idő

Fogyasztói szerződés esetében a fogyasztó a teljesítés időpontjától számított kétéves elévülési határidő alatt érvényesítheti szavatossági igényét.

Szavatossági idő újraindulása A szavatossági jog érvényesíthetőségének határideje a dolognak vagy jelentősebb részének kicserélése (kijavítása) esetén a kicserélt (kijavított) dologra (dologrészre), valamint a kijavítás következményeként jelentkező hiba tekintetében újból kezdődik.

Hol érvényesíthető a szavatossági igény? A fogyasztó a szavatosság iránti igényét a forgalmazónál érvényesítheti.

Szavatossági igény érvényesítésének feltétele: A szavatossági igény a vásárlás tényét igazoló fizetési bizonylat bemutatása mellett érvényesíthető.

A hiba tényének, jellegének bizonyítása: Aki a szerződés hibátlan teljesítéséért szerződés vagy jogszabály alapján jótállásra köteles, ennek időtartama alatt a felelősség alól csak akkor mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett. Fogyasztói szerződés esetében az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. A felek ettől eltérő megállapodása semmis.

A hibás teljesítés esetén a jogosult: Elsősorban - választása szerint - kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát, és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget;

Ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha a kötelezett a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének nem tud eleget tenni - választása szerint - megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye.

A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni.

Ha a kötelezett a dolog kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.

Ha a kötelezett a dolog kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.

A javítószolgálat helyszínre történő kiszállása: A rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható fogyasztási cikket - a járművek kivételével - az üzemeltetés helyén kell megjavítani. Ha a javítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről, valamint az el- és visszaszállításról a forgalmazó gondoskodik.

Alkatrészellátási és javítószolgálati kötelezettség: Nincs előírás

Szavatossági igény érvényesítése estén a vevő kérheti a termék javítását, cseréjét, vagy a vételár csökkentését. Hibás teljesítés esetén a Megrendelő kérheti a termék kijavítását, a megfelelő mértékű árleszállítást vagy a termék cseréjét. A termék javításának (pl: ha az ágyneműhuzat a varrás mellett elszakadt, de megvarrható) költségei, az Eladót terhelik. A Megrendelő kérheti a termék cserét, kivéve, ha a hiba rövid idő alatt értékcsökkenés nélkül javítható, és a kijavítás a jogosult érdekeinek sérelme nélkül lehetséges

Fogyasztó kifogásolási eljárás menete:

A forgalmazó a fogyasztó kifogásáról jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelyben rögzíti:
a) a fogyasztó nevét, címét,
b) a fogyasztási cikk (a továbbiakban: áru) megnevezését, vételárát,
c) a vásárlás időpontját,
d) a hiba bejelentésének időpontját,
e) a hiba leírását,
f) a fogyasztó által érvényesíteni kívánt igényt,
g) a kifogás rendezésének módját.

Ha a kifogás rendezésének módja a fogyasztó igényétől eltér, ennek indokolását a jegyzőkönyvben meg kell adni.

A jegyzőkönyv másolatát a fogyasztónak át kell adni.

Ha a forgalmazó a fogyasztó igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról legkésőbb három munkanapon belül köteles értesíteni a fogyasztót.

Javításra az árut elismervény ellenében kell átvenni. Az elismervényen fel kell tüntetni a fogyasztó nevét és címét, az áru azonosításához szükséges adatokat, az áru átvételének idejét, és azt az időpontot, amikor a fogyasztó a kijavított árut átveheti.

Felhívjuk szíves megrendelőink figyelmét arra, hogy mivel sem a jótállásnál sem pedig a szavatosságnál nincs törvényileg szabályozva az alkatrészellátási és javítószolgálati kötelezettség, ezért WebÁruházunk ilyen eseteknél a termék cserét alkalmazza. Amennyiben a termék cseréjét valamilyen okból nem tudjuk teljesíteni, úgy a termék vételárát visszafizetjük a vevőnek. (A hibás teljesítés jogi szabályozásáról a Ptk.306.§. rendelkezik).

A nem rendeltetésszerű használatból eredő hibák esetén (pl: textil termékek esetén, ahol fehérítés, nem megengedett, és a vevő mégis használt fehérítőt, melynek következtében a színek fakultak, kikoptak) a szavatossági igény nem érvényesíthető. Leértékelt áru esetén is érvényesíthető, ilyenkor is lehet minőségi kifogással élni, amennyiben a kereskedő nem jelölte meg a leértékelés okát (pl. színhiba, színeresztő termék).

A szavatosság hatálya minden fogyasztási cikkre kiterjed. A jótállás csak az új tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik. Ezért minden egyes terméknél a termék tulajdonságok oldalon feltüntetjük, hogy az adott termékre vonatkozik-e jótállás vagy sem, "Jótállás érvényesíthető-e" "Igen" "Nem" formában.

49/2003 GKM rendelet teljes szövege itt olvasható.

Mese